De detailhandel liet in het laatste kwartaal van 2013 opnieuw een krimp zien. Supermarkten en webwinkels hielden wel redelijk stand.
Ten opzichte van een jaar geleden daalde de omzet met 1,7 procent. Dat is in lijn met het omzetverlies in de twee voorgaande kwartalen. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.
Consument koopt minder
De prijzen stegen nauwelijks in vergelijking met een jaar eerder. Het omzetverlies komt vooral doordat consumenten minder kochten. Dat vertaalde zich in een volume dat op jaarbasis 1,8 procent kleiner was dan in het vierde kwartaal. In het derde kwartaal was het volumeverlies nog bijna 4 procent. Toen lagen de prijzen echter hoger, zodat er per saldo een omzetverlies van 2 procent uit de bus rolde.
Hogere omzet webwinkels en supermarkten
Postorderbedrijven en internetwinkels sprongen er in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar positief uit. Door een goede decembermaand boekten zij de grootste omzetstijging (12,4 procent) sinds het vierde kwartaal van 2010. De omzet lag in december bijna 20 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.
De omzet van supermarkten kwam daarentegen maar iets boven het niveau van het vierde kwartaal van 2012 uit. De omzetgroei was, ondanks feestmaand december, zelfs kleiner dan in het voorgaande kwartaal. Dat kwam doordat de prijzen minder hard stegen en het volume sterker kromp.
Non-food detailhandel heeft het zwaar
De krimp zat vooral bij non-food winkels. Die zagen hun omzet in de laatste maanden van 2013 met 3,2 procent dalen. Vooral doe-het-zelf zaken en winkels voor consumentenelektronica boekten stevige omzetdalingen.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl